ABC autogazu

ABC autogazu
Podstawowe terminy i zagadnienia dotyczące montażu i użytkowania samochodowej instalacji LPG.
 

Korzyści z jazdy na autogazie

Zalety użytkowania samochodu z instalacją autogaz.
 

Technologia
Technologia
Najnowsze nowinki technologiczne


 

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo autogaz, LPG
Testy i badania związane z bezpieczeństwem instalacji autogaz w samochodach.

 
Ekologia
Ekologia LPG
W jakim stopniu autogaz jest przyjazny dla środowiska i co można zrobić by żyć ekologicznie.

 
 


Czym jest LPG?


Czym jest LPG?



LPG czyliLiquefied Petroleum Gas jest pynnym gazem ropopochodnym, rzadziej uywana nazwa tego paliwa to gaz skroplony. Jest to zwizek wglowodorowy bdcy produktem rafinacji ropy naftowej (stanowi okoo 2% masy przerobionego surowca). Na rynku najczciej wystpuje jako mieszanina propanu (C3H8) i butan (C4H10).

Jest to obecnie najpopularniejszy gaz pynny. Pierwszy raz wyprodukowano go w roku 1910. pierwsze silniki spalinowe i napdzane gazem skonstruowano ju w poowie XIX wieku, pocztkowo silniki napdzane LPG stosowano wycznie w samochodach ciarowych i wzkach widowych, obecnie gaz pynny uywany jest take w duych kosiarkach samojezdnych. Dzi nie tylko mona zamontowa w samochodzie zasilanym benzyn zbiornik z LPG, mona te kupi samochd w seryjnie wyposaony w system bi-fuel (dostosowany do spalania zarwno benzyny jak i LPG), a take kupi samochd zasilany wycznie LPG (np. Fiat).

Cechy:
- bezbarwny
- bezwonny
- nie zanieczyszcza rde podziemnych, poniewa jest nierozpuszczalny w wodzie
- spala si bez dymu i popiou
- jego warto oktanowa jest korzystniejsza od benzyny i oleju napdowego (90 do 110 oktanw)
- spra si go i magazynuje w postaci ciekej dla atwiejszego przechowywania i transportowania
- nie traci i nie zmienia swoich waciwoci z upywem czasu (nie zmienia stanu skupienia, nie wietrzeje)
- odporny na spalanie stukowe (czyli mona go stosowa w silnikach z zaponem iskrowym)
- nie wymaga zatem stosowania toksycznych dodatkw antydetonacyjnych
- przebiegowe zuycie paliwa w kg/100 km jest podobne dla gazu pynnego LPG i dla benzyny, za zuycie wyraone w dm3/100 km jest dla gazu LPG o okoo 10-15 % wysze ni dla benzyny

Zastosowanie:

- jako gaz opaowy (propan-butan),
- jako czynnik chodzcy w lodwkach
- jako gaz nony w kosmetykach
- jako paliwo w wielu procesach przemysowych
- jako zasilanie silnikw spalinowych

Zalety:
- LPG nie potrzeba dodatkowo "rozpyla" w cylindrach jak benzyny (czyli spala si wydajniej i bezpieczniej dla silnika)
- ma o 70 proc. mniejszy ni olej napdowy potencja ozonotwrczy
- jest bezpieczny (zbiorniki z gazem napeniane s w 80 proc. i fabrycznie wyposaone w liczne zabezpieczenia jak zawr bezpieczestwa, pozwalajcy na kontrolowany wyciek gazu)
- instalacja LPG jest niskocinieniowa, co sprawia, e zbiornik jest lekki
- wikszo silnikw nie wymaga skomplikowanych przerbek, by zastosowa zasilanie LPG
- LPG zawierajc wglowodory (ktrych wydziela cznie o 85 proc. mniej ni benzyna) o krtszym acuchu wydziela mniej gazw cieplarnianych ni benzyna
- wydziela o okoo 15 proc. mniej dwutlenku wgla ni benzyna i a o 60 proc. mniej ni olej napdowy
- przy zastosowaniu systemw V generacji osigi samochodu z instalacj gazow s zblione do tych uzyskanych na benzynie
- cena gazu jest obecnie (07.2009) o ponad 2,50 z nisza od ceny benzyny
- amortyzacja instalacji LPG w samochodzie, zalenie od spalania i pokonywanego miesicznie dystansu, moe si zwrci ju po p roku!

rdo: okgaz.pl