ABC autogazu

ABC autogazu
Podstawowe terminy i zagadnienia dotyczące montażu i użytkowania samochodowej instalacji LPG.
 

Korzyści z jazdy na autogazie

Zalety użytkowania samochodu z instalacją autogaz.
 

Technologia
Technologia
Najnowsze nowinki technologiczne


 

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo autogaz, LPG
Testy i badania związane z bezpieczeństwem instalacji autogaz w samochodach.

 
Ekologia
Ekologia LPG
W jakim stopniu autogaz jest przyjazny dla środowiska i co można zrobić by żyć ekologicznie.

 


 

 

 

 

 

 

 


Państwo dofinansuje instalacje LPG


Dziennik Gazeta Prawna | 2009-12-09 (09:24)

Nawet kilkadziesiąt milionów euro rocznie na dotowanie instalacji autogazu może przeznaczać Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dowiedział się DGP.

 
(fot. PAP/DPA - Armin Weigel)

Branża liczy, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska pójdzie śladem Włoch i będzie dotować zakupy instalacji LPG do aut. - To wielka szansa, bo dzięki takiemu wsparciu popularność LPG znów może zacząć rosnąć, a negatywny trend spadku sprzedaży zostać zahamowany - podkreśla Andrzej Olechowski, pełnomocnik Polskiej Organizacji Gazu Płynnego. Dwa tygodnie temu weszło w życie rozporządzenie rządu, określające rodzaje programów związanych z ochroną środowiska, które otrzymają pieniądze uzyskane ze zbycia przez Polskę praw do emisji CO2.

Wśród nich znalazł się projekt związany z redukcją emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Ma on być realizowany m.in. poprzez zastępowanie silników benzynowych i Diesla silnikami LPG. Ile dokładnie Fundusz dostanie na promowanie ekologicznego paliwa jeszcze nie wiadomo. Chodzi o dziesiątki milionów euro. Branża liczy, że ta kwota będzie wydana m.in. na zwrot części kosztów zakupu przez kierowców instalacji LPG. - Taki system motywacyjny działa m.in. we Włoszech. Tam rocznie rząd wydaje na dotowanie instalacji LPG 39 mln euro - mówi Andrzej Olechowski. Podobne rozwiązanie funkcjonuje również w Australii, gdzie do auta z instalacją LPG rząd dopłaca 12 tys. dolarów.

 
(fot. Chevrolet)

Fundusz ochrony środowiska nie określił jeszcze, na co dokładnie miałyby być przeznaczone pieniądze ze sprzedaży praw do emisji CO2. - Przygotowywanych jest siedem różnych projektów związanych z ochroną środowiska. Poza transportem dotyczą one m.in. zarządzania energią w budynkach, poprawy efektywności wykorzystania węgla czy prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w zakresie odnawialnych źródeł energii. Wszystkie te projekty są jeszcze na wstępnym etapie - odpowiada Fundusz.

Więcej szczegółów ma być znanych na początku 2010 roku. Dzięki wypełnianiu zaleceń tzw. protokołu z Kioto, dotyczącego redukcji emisji dwutlenku węgla, Polska ma prawa do zbycia emisji ok. 500 mln ton CO2. Jeśli sprzeda tylko 100 mln ton, do Funduszu trafi ponad 1 mld euro. Na razie Polska sprzedała prawa do emisji za 25 mln euro.

Michał Duszczyk
Gazeta Prawna